بله | کانال قرآن‌پويان
عکس پروفایل قرآن‌پويانق

قرآن‌پويان

۸۴عضو
thumbnail
باز از چمن داور، یک غنچه نمایان شد از یمن قدوم او عالم همه بستان شد
برخیز نما شادی،ایام سرور آمد چون باز دری بر خلق از روضه ی رضوان شد
undefinedمیلاد دخت نبی اکرم(ص) صدیقه طاهره(س)  مبارک باد
@quranpuyan

۲۱:۱۳

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

thumbnail
undefined#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
undefined#سورہ_مبارکه_بقره آیات 78 تا 83
undefined#صفحه_12
undefinedundefinedundefined
       undefined@quranpuyan

۲:۲۹

4_532582168111678064.mp3

۰۲:۲۷-۷۱۸.۶۲ کیلوبایت
undefined#تلاوت_ترتیل_روزانه
undefined#صفحه_12
undefined#سوره_مبارکه_بقره

undefined@quranpuyan

۲:۲۹

4_5801032685405079750.m4a

۰۹:۳۶-۴.۶۶ مگابایت
undefined#ترجمه_روان
undefined#صفحه_12
undefined#سوره_مبارکه_بقره 
undefined@quranpuyan

۲:۳۰

4_5893221383864852131.mp3

۳۲:۲۵-۱۱.۱۳ مگابایت
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏undefinedتفسیر #صفحه_12 سوره #بقره
آیه 78
undefinedآیت الله جوادی آملی
undefined@quranpuyan

۲:۳۰

4_5893221383864852132.mp3

۲۸:۱۷-۹.۷۱ مگابایت
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏undefinedتفسیر #صفحه_12 سوره #بقره
آیه 83
undefinedآیت الله جوادی آملی
undefined@quranpuyan

۲:۳۱

thumbnail
.
#گزیده‌_نکات_تفسیری مربوط به #صفحه_12🔻

undefinedundefinedundefined
undefined@quranpuyan

۲:۳۲

#گزیده‌_نکات_تفسیری #صفحه_12
undefinedواي بر #عالماني كه به خدا #دروغ مي بندند و #مقلدانشان
undefined «فویل للّذین یکتبون الکتاب بأیدیهم ثمّ‌یقولون هذا من عنداللّه لیشتروا به ثمناً‌قلیلاً فویل لهم ممّا کتبت أیدیهم و ویل‌لهم ممّا یکسبون
undefined پس وای بر آنها که مطالبی با دست خود می‌نویسند. سپس می‌گویند:‌از طرف خداست، تا به بهای کمی آن را بفروشند. وای بر آنها از آنچه با دست خود نوشتند، و وای بر آنها از آنچه از این راه به دست می‌آورند». "بقره/79"
undefined(فویل للذین یکتبون الکتاب بایدیهم ثم یقولون هذا من عندالله لیشتروا به ثمناقلیلا):(پس وای بر کسانی که بدست خود کتابی را می نویسند،سپس می گویند این از نزد خداست تا به این وسیله بهایی اندک بدست آورند)(ویل )به معنای هلاکت و عذاب شدید و هم چنین به معنای اندوه وخواری و پستی است و نیز هر چه آدمی از آن سخت حذر می کند، اینها کتابی ازنزد خود می نویسند و آن را به افتراء به خدا نسبت می دهند تا برای خودشان مزایایی کسب کنند، اما اینها از جانب خدا نیست ،(فویل لهم مما کتبت ایدیهم ):(پس وای بر آنان به سبب آنچه با دستهایشان نوشتند) در این عبارت (ویل ) ممکن است به همه بنی اسرائیل اعم از امی یا دانشمندان برگردد و شایدهم فقط به خصوص دانشمندان آنها برگردد که کتاب خدا را تحریف کرده اند،پس هلاک برای آنها به سبب تزویری است که با نوشتن کتاب و نسبت آن به خداانجام داده اند،(وویل لهم مما یکسبون ):(و وای بر آنان ازآنچه کسب کردند)چون آنها در برابر این تحریف پاداش دریافت کردند.undefinedتفسیر المیزان
undefinedبرخی از مفسّران  گفته‌اند: گرچه این آیه شریفه در شأن یهود نازل شده است، ولی شامل تمام افرادی که دین و احکام خدا را دچار تبدیل و تغییر، یا زیاده و نقصان نمایند نیز می‌شود و آنان را نیز بر حذر می‌دارد که دین خدا را به بهایی اندک و به مال دنیا و جاه و مقام نفروشند و آنچه را خداوند نفرموده است به نام دین او به مردم معرفی نکنند و خود را متولیان دین ندانند.
"بعضى از مفسران در ذیل آیه مورد بحث حدیثى از امام صادق(علیه السلام) نقل کرده اند که داراى نکات قابل ملاحظه اى است، حدیث چنین است:
undefined «مردى به امام صادق(علیه السلام) عرض کرد با این که عوام یهود اطلاعى از کتاب آسمانى خود جز از طریق علمایشان نداشتند، چگونه خداوند آنها را نسبت به تقلید از علماء و پذیرش از آنان مذمت مى کند؟! (اشاره به آیات مورد بحث است) آیا عوام #یهود با #عوام_ما که از علماى خود تقلید مى کنند تفاوت دارند؟...
--امام فرمود: بین عوام ما و عوام یهود از یک جهت فرق و از یکجهت مساوات است، از آن جهت که مساوى هستند خداوند عوام ما را نیز مذمت کرده همان گونه که عوام یهود را نکوهش فرموده.
اما از آن جهت که با هم تفاوت دارند این است که عوام یهود از وضع علماى خود آگاه بودند، مى دانستند آنها صریحاً دروغ مى گویند، حرام و رشوه مى خورند و احکام خدا را تغییر مى دهند، آنها با فطرت خود این حقیقت را دریافته بودند که چنین اشخاصى فاسقند و جایز نیست سخنان آنها را درباره خدا و احکام او بپذیرند، و سزاوار نیست شهادت آنها را درباره پیامبران قبول کنند، به این دلیل، خداوند آنها را نکوهش کرده است (ولى عوام ما پیرو چنین علمائى نیستند).
و اگر عوام ما از علماى خود فسق آشکار و تعصب شدید و حرص بر دنیا و اموال حرام ببینند هر کس از آنها پیروى کند مثل یهود است که خداوند آنان را به خاطر پیروى از علماى فاسق نکوهش کرده است،undefined
«اما دانشمندانى که پاکى روح خود را حفظ کنند، و دین خود را نگه دارند، مخالف هوى و هوس و مطیع فرمان مولاى خویش باشند عوام مى توانند از آنها پیروى کنند...»"undefinedتفسير نمونه
undefinedundefinedundefined
undefined@quranpuyan

۲:۳۲

#گزیده‌_نکات_تفسیری #صفحه_12
undefined#رفتار_خوب و #گفتار_نیکو با همه مردم
undefinedوَ إِذْ أَخَذْنا مِيثاقَ بَنِي إِسْرائِيلَ لا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ ذِي الْقُرْبى‌ وَ الْيَتامى‌ وَ الْمَساكِينِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْكُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ‌(83بقره)
undefinedو (بياد آريد) زمانى كه از بنى‌اسرائيل پيمان گرفتيم، جز خداوند يگانه را پرستش نكنيد و به پدر و مادر و خويشان و يتيمان و بينوايان، احسان كنيد و با مردم، به زبان خوش سخن بگوييد و نماز را برپاى داريد و زكات بدهيد. امّا شما (با اينكه پيمان بسته بوديد،) جز عدّه‌ى كمى، سرپيچى كرديد و روى گردان شديد.
undefined#حسن_معاشرت وگفتار و رفتار نیکو در برخورد با توده مردم، اعم از مؤ من و کافر؛ گفتار و گفته هر دو باید زیبا و نیکو باشد، خواه مخاطب و مورد گفتگو مخالف باشد یا مؤ الف. سخن نیک سخنى است که محتواى آن خیر و مصلحت و روش آن مقبول و دل پذیر است، نه صرفاً هر سخن خوشایند دیگران ؛ از همین رو این دستور اخلاقى و اجتماعى نیکو امر به معروف و نهى از منکر کردن را نیز شامل مى شود.
undefinedاین پیمان اخلاقى و قانون مردمى و انسانى، یعنى نیکو سخن گفتن و با نرمى رفتار کردن و بدى دیگران را با روش نیک پاسخ گفتن، از احکام روابط بین الملل و از بهترین اصول کلى اسلام در تربیت جوامع انسانى است. البته این حکم، ظرف و موقعیت خاص خود را دارد و چنین نیست که در هر شرایطى با گفتار نیکو با کافران سخن گفته شود.اگرچه به همه‌ى مردم نمى‌توان احسان كرد، ولى با همه مى‌توان خوب سخن گفت. «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً»
undefined برخورد خوب و گفتار نيكو، نه تنها با مسلمانان، بلكه با همه‌ى مردم لازم است. «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً»
undefinedتفاسیر تسنیم و نور
undefinedundefinedundefined
undefined@quranpuyan

۲:۳۲

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

1_15239270109.mp3

۴۷:۵۶-۱۰.۹۷ مگابایت
undefinedدین رمز آلود و دین فهم آموز
undefinedدین قابل فهم برای همه مردم است اما برخی میگویند دین رمزالود است و مامسولیتی در #فهم_دین نداریم بلکه فقط باید عمل کنیم به انچه که بدست ما رسیده است. undefinedمهمترین منبع دین، #قرآن است که مردم را به #تدبر و تفکر دعوت کرده و حتی از عدم تدبر، نکوهش کرده است. افلایتدبرون القرانجملات #حضرت_زهرا در خطبه مشهور #فدکیه نشان میدهد که باید به کلیت و روح دین و مناسک هم دست یافت. بخاطر اهمیت فهم مناسک، شهید بهشتی فتوا داده بود که نمازگزار واجب است مفهوم انرا بداند.
undefinedاستادسروش محلاتی@quranpuyan

۹:۱۱

#زندگي_قرآني.
شماره 451
سوره #نساء  #صفحـہ‌_104

undefinedundefined #غلو_در_دين، ممنوع.
undefinedيا أَهْلَ الْكِتابِ لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ وَ لا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ «171» اى اهل كتاب! در دين خود غلوّ نكنيد و جز حقّ، به خداوند نسبتى ندهيد.

undefinedمسأله «غلوّ» در باره پیشوایان، یکی از مهمترین سر چشمه های انحراف در ادیان آسمانی بوده است، به همین جهت اسلام در باره #غلات سختگیری شدیدی کرده و در کتب «عقاید» و «فقه» غلات از بدترین کفار معرفی شده انددر روايات، به غلوّ كنندگان نفرين شده و آنان از بدترين اقسام كفّار و مشركان به شمار آمده‌اند. -undefined غلوّ نشانه‌ى #تعصب نابجا است و در همه‌ى اديان ممنوع مى‌باشد. undefined- يكى از آفات اديان آسمانى، #غلو درباره #رهبران دينى است. «لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ»
undefined- ميانه روى و اعتدال در همه جا لازم است و عشق به اولياى خدا نبايد سر از غلوّ درآورد. «لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ»
undefined- غلوّ كردن درباره‌ى انسان‌ها، گرچه #پيامبر باشند، #توهين به خداوند و نسبت ناروا دادن به اوست. «لا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ» undefinedتفسير نور و نمونه
#غلّو، نوعي گزافه‌گويي و تجاوز از حدّ مي‌باشد كه #آفت احساسات ديني محسوب مي‌گردد. از جمله، پسر خدا ناميدن عيسي كه شرك مسلّم است. اين آفت البته انحصار به مسيحيان ندارد، بلكه مسلمانان بسياري را نيز با شخص‌پرستي‌ها و گزافه‌گويي‌ها به اختلاف و تفرقه و دوري از توحيد مبتلا ساخته است. undefined#پسرِ_خدا ناميدن #عيسي مسيح در انجيل، همچون عبد خدا خواندن پيامبر اسلام در قرآن است، پسران در گذشته تابع مطلق پدران، و بندگان مطيع مطلق اربابان خود بودند. همچنانكه قرآن همة بندگان را به عبادت و عبد خدا شدن فرا مي‌خواند، در انجيل نيز همة مسيحيان به پسر خدا شدن دعوت گشته‌اند undefined(انجيل متي، باب 5، شماره‌هاي 44 و 45 و شمارة سيمان 8 و 9).
undefinedتفسير بازرگان.
قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━undefinedundefinedundefined━━┓ undefined@quranpuyan ┗━━undefinedundefinedundefined━━┛

۱۴:۴۲

undefined️ نكوهش دينداري گزينشي و ظاهري در كلام حضرت زهرا
undefinedمهم‌ترین میراث معنوی حضرت فاطمه، خطبۀ شریفه‌ای است که با فاصلۀ اندکی از رحلت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه) در مسجدالنبی ایراد فرمودند. توجه ما معطوف به تعبیر شگفت‌انگیزی است که حضرت در توصیف وضعیت دین در جامعه پس از پیامبر به کار بردند.
undefinedآن حضرت در احوال امت و انحراف ایجاد شده می‌فرمایند: «قَدْ سَمَلَ جِلْبَابُ الدِّينِ»؛ به این معنا که #جامه_دین در میان شما کهنه و فرسوده شده است. واژۀ «جلباب» در لغت عرب به معنای پوششی سرتاسری و فراگیر است، همچون چادری که تمام بدن را می‌پوشاند. تشبیه دین به « #جلباب» در کلام صدیقه طاهره (سلام‌الله‌علیها) حاوی نکته‌ای ظریف و عمیق است: دین باید همچون پوششی کامل، بر تمامی شئون زندگی انسان احاطه داشته باشد و همه ابعاد وجودی او را در بر گیرد.
undefined#دین‌داریِ_گزینشی، مصداقِ دینِ جلبابی نیست. کسانی که در حریم خانواده، برای مثال نسبت به #حجاب حساسیت دارند اما در کسب‌وکار و #لقمۀ خود بی‌مبالات‌اند، یا آنان که اهل مسجد و هیئت‌اند اما در اخلاق اجتماعی و خانوادگی دچار نقصان هستند، دینی «بُرش‌خورده» و ناقص دارند. چنین دینی، آن پوشش کاملی نیست که حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) ترسیم می‌فرمایند. دین باید بر چشم، زبان، گوش و دل انسان سیطره یابد و مدیریت تمام اعضا و جوارح را بر عهده گیرد. تا پیش از کلام حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)، در متون حدیثی تعبیری این‌چنین که دین را به پوششی سراسری (جلباب) تشبیه کند، مشاهده نشده است.
undefined در خطبۀ ۱۰۶ نهج‌البلاغه، امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) تصویر دقیق‌تری از این انحطاط ارائه می‌دهند که تفسیر کلام حضرت زهراست: «وَ قَدْ تَرَوْنَ عُهُودَ اللَّهِ مَنْقُوضَةً فَلَا تَغْضَبُونَ»؛ شما می‌بینید که پیمان‌های الهی یکی پس از دیگری شکسته می‌شود، اما خشمگین نمی‌شوید و رگِ غیرتتان نمی‌جنبد!
undefinedروایتی قابل‌تأمل در «تفسیر قمی» (اثر جناب علی بن ابراهیم قمی، از محدثین جلیل‌القدر شیعه) در ذیل مباحث آخرالزمان آمده است. پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه) خطاب به سلمان فارسی می‌فرمایند: «ای سلمان! زمانی خواهد آمد که تُزَخْرَفُ الْمَسَاجِدُ (مساجد تزیین و پر زرق‌وبرق می‌شوند) وَ تَكْثُرُ الصُّفُوفُ (#جمعیت نمازگزاران و صفوف جماعت زیاد است)، أَمَّا الْقُلُوبُ فَمُتَبَاغِضَةٌ وَ الْأَلْسُنُ مُخْتَلِفَةٌ (اما دل‌ها پر از #کینه و دشمنی نسبت به یکدیگر است و زبان‌ها با هم در #اختلاف و نزاع‌اند)». ظاهرِ دین پررونق است؛ مناره‌ها و گنبدها برافراشته و صفوف جماعت برقرار، اما باطن که همان اخوت و صفاست، رخت بربسته. وقتی در #مسجد که باید جایگاه ذکر و محبت باشد، کینه و دعوا حاکم شود، یعنی روح دین کهنه و متروک شده است.
undefinedاستاد هادي سروش
کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━undefinedundefinedundefined━━┓undefined@quranpuyan ┗━━undefinedundefinedundefined━━┛

۱۴:۴۲

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

thumbnail
#دعاهای_روزانه
دعای سلامتی امام زمان (عج)
undefinedبسم الله الرحمن الرحیمundefined
اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‌وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلا
undefinedخدایا، ولىّ‌ ات حضرت حجّه بن الحسن که درودهاى تو بر او و بر پدرانش باد در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست ساکن زمین گردانیده،و مدّت زمان طولانى در آن بهره‌مند سازى
@quranpuyan

۲:۱۱

undefinedundefinedundefined

undefinedباسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآنundefined
undefinedundefinedاز آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
undefined روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعاundefined
undefinedundefinedundefined
undefined@quranpuyan

۲:۱۲

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

1_22715344588

۰۱:۳۳:۰۳-۳۹.۰۶ مگابایت
undefined #تشیع معیار دارد، ادعایی نیست
ادعای فاطمی بودن و جعفری بودن، سهل و صرفابه زبان نیست. #فاطمیه
آیت‌الله قائم مقامی
@quranpuyan

۹:۰۶

1_22598594241.pdf

۵.۲۲ مگابایت

undefined متن کتاب «شهر گمشده» undefined
undefined این اثر محققانه که فایل کامل آن توسط مؤلف ارجمندش جناب دکتر محمد حسن زورق به‌صورت عمومی منتشر شده، منبعی ارزشمند برای شناخت شرایط سیاسی و اجتماعی عصر بعثت و جایگاه والای #حضرت_فاطمه (سلام الله علیها) در آن مقطع تاریخی است.

@quranpuyan

۱۰:۴۰