عکس پروفایل قرآن‌پويانق

قرآن‌پويان

۸۰عضو
عکس پروفایل قرآن‌پويانق
۸۰ عضو

قرآن‌پويان

قران فهمي براي همه،تدبر در قران ،تفقه در دين

۱۲ اردیبهشت

#گزیده_نکات_تفسیری #صفحه_155
undefinedدر اسلام به هر کس اندازه توانش #تکلیف داده میشود
undefined‏وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيها خالِدُونَ (۴۲/اعراف)
undefined‏و كسانی كه ايمان آورده و كارهای شايسته انجام داده‌اند، (هر اندازه عمل كرده‌اند می‌پذيريم، زيرا) هيچ كس را جز به مقدار توانش تكليف نمی‌كنيم.‏آنان همدم بهشتند، همانان در آن جاودانند.
undefinedبهشت جاودان، پاداش پيوند ايمان و اعمال صالح است. وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‌ ... أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ
undefinedگرچه بهتر، انجام همه‌ی كارهای شايسته است، «وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» امّا در عمل، هر كس به اندازه‌ی توانش مسئول است. «لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها»
undefinedدر اسلام، تكليف، طاقت‌فرسا نيست. «وُسْعَها» چنانكه در جای ديگر می‌خوانيم: «وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ» و «يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ»
undefined‏تفسیر نور
undefinedundefinedundefined
undefined@quranpuyan

۰:۴۹

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

undefinedundefinedundefined #قرآن‌فهمی‌برای‌همه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
undefinedundefined تدبر در سوره #حجر
undefinedتفسیر سوره حجر از عبدالعلی بازرگان
حجر : ۷۸
وَإِن كَانَ أَصْحَابُ الْأَيْكَةِ لَظَالِـمِينَ  بي‌گمان اهل «ايکه» نيز ستمگر بودند. ۴۵ 
۴۵- سخن از «اصحاب الايکه» علاوه بر اين آيه، در سه آيه ديگر [شعراء ۱۷۶ (۲۶:۱۷۶) ، ص ۱۳ (۳۸:۱۳) و ق ۱۴ (۴۰:۱۴) ] آمده است. «اَيکه» به جنگل و بيشه گفته مي‌شود. مصاحبت با هر چيز، ملازمت و پيوستگي با آن را نشان مي‌دهد. گويا اين قوم در منطقه‌اي جنگلي يا سبز و خرّم و بيشه مانند مي‌زيستند و به اتکاء ثروت طبيعي از خدا غافل شده و ستم مي‌کردند. به گفته برخي مفسرين، اصحاب ايکه همان قوم مَدْين بودند که شعيب پيامبر براي هدايت آنان فرستاده شد. ظاهراً اين قوم در ناحيه شمال غربي عربستان و شام [سوريه و اردن و فلسطين فعلي] مي‌زيستند.
حجر : ۸۰
وَلَقَدْ كَذَّبَ أَصْحَابُ الْحِجْرِ الْمُرْسَلِينَ  و هر آينه اصحاب حجر [=قوم ثمود که در منطقه‌اي کوهستاني زندگي مي‌کردند] رسولان را تکذيب کردند. ۴۷ 
۴۷- «حَجَر» به سنگ گفته مي‌شود و «حِجْر» به سنگ‌چين و ديواره‌هاي محافظتي که براي احراز مالکيت به دور خانه و ملک و مزرعه مي‌کشيدند. اين واژه بيان کننده مفهوم حفاظت و کنترل نيز مي‌باشد و از اين روي به صاحبان خرد که بر نفس خويش مراقبت و کنترل دارند «ذي حجر» گفته مي‌شود. قوم ثمود که بر حسب آيه ۹ سوره فجر (۸۹:۹) [وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ] شهر و خانه‌هاي خود را در دل کوه بنا کرده بودند، مي‌پنداشتند در پناه اين کاخ‌ها و استحکامات سنگي «محفوظ» از عوارض ظلم و ستم خواهند بود. «اصحاب الحجر» ناميدن اين قوم، بيانگر احساس تعلق و تکيه و اعتماد آنها به محل سکونت‌شان بود و اصولا کلمه «اصحاب» نوعي ملازمت و مقارنت را مي‌رساند.
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━undefinedundefinedundefined━━┓undefined@quranpuyan ┗━━undefinedundefinedundefined━━┛

۱۲:۳۷

thumnail
undefinedهمان بهتر که ما جاهلها #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر نکنیم!
undefinedخطابه پرشور و عمیق استاد #مطهری در سال ۱۳۴۸
undefinedما که تا حالا همه اش امر به معروف و نهی از منکر کردن ما در اطراف دکمه لباس مردم بوده است. در اطراف بند کفش و #موی سر مردم و دوخت لباس مردم بوده است. ما معروف و منکر نمی شناسیم چی است. ما معروف ها را به جای منکر می گیریم و گاهی وقتها منکرها به جای معروف می گیریم. همین بهتر که ما جاهل ها امر به معروف و نهی از منکر نکنیم.
undefinedچه منکرها که به نام امر به معروف و نهی از منکر به وجود نیامد.آگاهی، بصیرت، خبرت و خبرویت می خواهد. دانایی، روانشناسی و جامعه شناسی میخواهد تا آدم بفهمد چه چیزی را امر به معروف و نهی از منکر کند. یعنی تا راه معروف را تشخیص بدهد و ببیند معروف کجاست. منکر را تشخیص بدهد و ریشه آن را به دست بیاورد ببیند از کجا این منکر سرچشمه می گیرد.
undefinedروحش شاد و راه فراموش شده اش پر رهرو باد
کانالِ قرآن‌پویانتدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━undefinedundefinedundefined━━┓ undefined@quranpuyan ┗━━undefinedundefinedundefined━━┛

۱۴:۳۰

۱۳ اردیبهشت

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

thumnail
#دعاهای_روزانه
خدایا؛ مرا به کاری که فردای قیامت از من درخواست می‌کنی، وادار کن.
کانالِ قرآن‌پویانتدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan

۱:۰۶

thumnail
undefined#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
undefined#سوره_مبارڪه_اعراف آیه 44 تا 51
undefined#صفحـہ‌_156
undefinedundefinedundefined
       undefined@quranpuyan

۱:۰۷

1_10890281850.mp3

۰۳:۳۷-۱.۶۶ مگابایت
undefined#تلاوت_ترتیل_روزانه
undefined#صفحه156
undefined#سوره‌_مبارڪہ_اعراف

undefined@quranpuyan

۱:۰۷

4_5879456739530642248.amr

۰۹:۵۵-۹۳۰.۵۱ کیلوبایت
undefined#ترجمه_روان
undefined امروز #صفحه_156
undefined#سوره‌_مبارڪہ_اعراف 
undefined@quranpuyan

۱:۰۸

1_11149756148.mp3

۰۷:۴۰-۱.۷۶ مگابایت
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏#صوت_تفسیر‌_صفحه‌_156
undefined#سوره‌_مبارکه_اعراف
undefinedآقای بازرگان
undefined@quranpuyan

۱:۰۹

thumnail
undefined
#گزیده‌_نکات_تفسیری مربوط به #صفحه_156🔻

undefinedundefinedundefined
undefined@quranpuyan

۱:۱۰

#گزیده_نکات_تفسیری #صفحه_156
undefined#اعراف گذرگاه مهمى به سوى بهشت!
undefinedوَ بَيْنَهُما حِجابٌ وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ يَعْرِفُونَ كُلاًّ بِسِيماهُمْ وَ نادَوْا أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لَمْ يَدْخُلُوها وَ هُمْ يَطْمَعُونَ
undefinedبین آن دو (گروه)، حائلی (مرتفع میان بهشت و دوزخ) قرار دارد، و بر آن بلندی‌ها، مردانی (عظیم‌الشأن) هستند که همه‌ی (افراد آن دو گروه) را به علامت(های) آنان می‌شناسند. بهشتیانی را که (هنوز) وارد بهشت نشده‌اند، در حالی‌ که امید (ورود به آن را) دارند، ندا می‌دهند: «درود بر شما!»أعراف - ۴۶
undefinedدر تعقیب بیان سرگذشت بهشتیان و دوزخیان این آیه و سه آیه بعد از آن در باره «اعراف» که منطقه‏اى است حد فاصل میان بهشت و دوزخ، با ویژگیهایى که دارد سخن مى‏گوید.
undefinedنخست به حجابى که در میان بهشتیان و دوزخیان کشیده شده است اشاره کرده، مى‏گوید: «میان این دو گروه حجابى قرار دارد» (وَ بَیْنَهُما حِجابٌ).از آیات بعد چنین استفاده مى‏شود که حجاب مزبور همان «اعراف» است که مکان مرتفعى است در میان این دو گروه، که مانع از مشاهده یکدیگر مى‏شود، البته کسانى که بر اعراف یعنى قسمتهاى بالاى این مانع مرتفع قرار دارند، هر دو گروه را مى‏توانند ببینند.
undefinedسپس قرآن مى‏گوید: «بر اعراف مردانى قرار دارند که هر یک از جهنمیان و دوزخیان را (در جایگاه خود مى‏بینند و) از سیمایشان آنها را مى‏شناسند» (وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ یَعْرِفُونَ کُلًّا بِسِیماهُمْ).سپس مى‏گوید: مردانى که بر اعراف قرار دارند «بهشتیان را صدا مى‏زنند و مى‏گویند: درود بر شما باد، اما خودشان وارد بهشت نشده‏اند، اگرچه بسیار تمایل دارند» (وَ نادَوْا أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ لَمْ یَدْخُلُوها وَ هُمْ یَطْمَعُونَ).

undefinedتفسیر نمونه
undefinedundefinedundefined
undefined@quranpuyan

۱:۱۰

#گزیده_نکات_تفسیری #صفحه_156
undefinedتحقير #دين، ذلّت آخرت را به همراه دارد.
undefined‏الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْواً وَ لَعِباً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا فَالْيَوْمَ نَنْساهُمْ كَما نَسُوا لِقاءَ يَوْمِهِمْ هذا وَ ما كانُوا بِآياتِنا يَجْحَدُونَ (۵۱/اعراف)
undefined‏كسانی كه (در دنيا) دين خويش را به بازی و سرگرمی گرفتند و زندگی دنيوی مغرورشان ساخت، پس همان گونه كه آنان ديدار اين روزشان را فراموش كرده و آيات ما را انكار می‌كردند، (ما نيز) امروز آنان را به فراموشی می‌سپاريم.
undefinedمسخره كردن دين، مغرور شدن به دنيا، فراموشی آخرت و انكار آيات الهی، همه از نشانه‌های كافران است. «الْكافِرِينَ الَّذِينَ اتَّخَذُوا»
undefinedكفّار، احكام دين را كه جدّی است به بازی می‌گيرند. «دِينَهُمْ لَهْواً» و در عوض‌ دنيا كه بازيچه‌ای بيش نيست را جدّی گرفتند.
undefinedتحقير دين، ذلّت آخرت را به همراه دارد. كسانی كه دين را به بازی می‌گيرند، در قيامت التماس می‌كنند. «أَفِيضُوا عَلَيْنا- دِينَهُمْ لَهْواً»
undefinedزندگی دنيوی فريبنده است. «غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا»
undefinedفريفتگی به دنيا، زمينه‌ی بازی گرفتن دين است. لَهْواً وَ لَعِباً وَ غَرَّتْهُمُ‌ ...
undefinedكيفر الهی با اعمال ما تناسب دارد. «نَنْساهُمْ كَما نَسُوا»
undefinedانكار مستمرّ آيات الهی، موجب محروميّت از بهشت و مواهب آن است. «ما كانُوا بِآياتِنا يَجْحَدُونَ»
undefinedفراموش كردن خداوند در دنيا، سبب فراموش شدن انسان در قيامت می‌شود.
‏«نَنْساهُمْ كَما نَسُوا» چنانكه در جای ديگر ياد خداوند را مايه‌ی ياد او از انسان می‌داند. «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ»
undefinedانكارمستمرّ وبدون توبه، رمز بدبختی وهلاكت انسان است. كانُوا ... يَجْحَدُونَ‌
undefined‏تفسیر نور
undefinedundefinedundefined
undefined@quranpuyan

۱:۱۰

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

undefinedundefinedundefined #قرآن‌فهمی‌برای‌همه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
undefinedundefined تدبر در سوره #حجر
undefinedفراز آیات ۹۹-۸۵ سوره حجر
وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلاَّ بِالْحَقِّ وَإِنَّ السَّاعَةَ لآتِيَةٌ فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِيلَ {85}و ما آسمانها و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است جز به حق نيافريده‏ايم و يقينا قيامت فرا خواهد رسيد پس به خوبى (از مخالفتهای انها) صرف نظر كن (و به خداوند متوجه شو) {85}
إِنَّ رَبَّكَ هُوَ الْخَلاَّقُ الْعَلِيمُ {86}زيرا پروردگار تو همان آفريننده داناست {86}
وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ {87}و به راستى به تو هفت چیز منعطف شونده به هم (یا مکرر) و قرآن بزرگ را عطا كرديم {87}
لاَ تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ وَلاَ تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ {88}(پس) به آنچه که ما دسته‏ هايى از آنان [=كافران] را بدان برخوردار ساخته ‏ايم چشم مدوز و محزون نباش (از گفتار و رفتار انها) و بال رحمت خويش براى مؤمنان فرو گستر {88}
وَقُلْ إِنِّي أَنَا النَّذِيرُ الْمُبِينُ {89}و بگو من همان هشداردهنده آشكارم{89}
كَمَا أَنزَلْنَا عَلَى المُقْتَسِمِينَ {90}همان گونه كه [انذار را] بر تقسيم‏ (تجزیه)كنندگان نازل كرديم {90}
الَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِينَ {91}همانان كه قرآن را جزء جزء كردند [میان خودشان ، برای مقابله با آن] {91}
فَوَرَبِّكَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِيْنَ {92}پس سوگند به پروردگارت كه از همه آنان خواهيم پرسيد {92}
عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ {93}از آنچه انجام مى‏دادند {93}
فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ {94}پس واضح و آشکار آنچه را بدان مامورى بگو و از مشركان روى برتاب (به انها توجه نکن){94}
إِنَّا كَفَيْنَاكَ الْمُسْتَهْزِئِينَ {95}(چرا) كه ما [شر] ريشخندگران را از تو برطرف می کنیم{95}}
الَّذِينَ يَجْعَلُونَ مَعَ اللّهِ إِلـهًا آخَرَ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ {96}همانان كه با خدا معبودى ديگر قرار مى‏دهند پس به زودى [سرانجام کار را] خواهند دانست {96}
وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضِيقُ صَدْرُكَ بِمَا يَقُولُونَ {97}و قطعا مى‏دانيم كه سينه تو از آنچه مى‏گويند تنگ مى‏شود {97}
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ {98}پس با ستايش پروردگارت تسبيح گوى و از سجده‏كنندگان باش {98}
وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ {99}و پروردگارت را پرستش كن تا اينكه یقینی(فراتر) دریابی. {99}
undefinedعصاره فراز آیات ۹۹-۸۵ : ای پیامبر با توجه به قطعی بودن قیامت به بندگانم هشدار بده که قطعا از کارهایی که میکنند، مواخذه خواهند شد. در این راه به مشرکین و مخالفتهایشان اهمیت نده که ما ترا از شر انها کفایت می کنیم. با تسبیح و حمد پرودگارت و سجده و عبادت خدا، برملالتهای ناشی از گفتار و رفتار آنها غلبه کن.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━undefinedundefinedundefined━━┓undefined@quranpuyan ┗━━undefinedundefinedundefined━━┛

۷:۴۴

thumnail
undefinedدو هشدار مهم شهید مطهری در فروردین ۱۳۵۸ برای تداوم #جمهوری_اسلامی :

undefinedادامه دادن مسیر #عدالتخواهیدولتهای آینده باید واقعا و عملا در مسیر عدالت اسلامی گام بردارند و برای پر کردن #شکافهای_طبقاتی اقدام کنند.
undefinedاحترام به #آزادیهاما باید به آزادیها به معنی واقعی احترام بگزاریم. اگر جمهوری اسلامی بخواهد زمینه اختناق را به وجود آورد قطعا شکست خواهد خورد.
@quranpuyan

۱۵:۴۴

۱۴ اردیبهشت

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

thumnail
#دعاهای_روزانه
اللَّهُمَّ ثَبِّتْنِي عَلَىٰ دِينِكَ مَا أَحْيَيْتَنِي، وَ لا تُزِغْ قَلْبِي بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِي، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً، إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
خدايا! تا زنده ام مرا بر دين خود ثابت بدار، و دلم را پس از آنكه به نور هدايت روشن نمودی گمراه مكن، و از نزد خود رحمتی بر من ببخش چرا كه تنها تو بخشاينده ای
بخشی از دعای روز جمعه
@quranpuyan

۰:۴۸

undefinedundefinedundefined

undefinedباسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآنundefined
undefinedundefinedاز آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
undefined روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعاundefined
undefinedundefinedundefined
undefined@quranpuyan

۰:۴۸

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.